Bekende Dode Overleden: Jan Gerard Kikkert (15-06-2017)

Diversen 15-06-2017

Jan Gerard Kikkert

28-10-193015-06-2017
EindhovenDen Haag

historicus

Kikkert groeide op in Noord-Brabant, was onderwijzer op een lagere school en daarna leraar aan het Montessori Lyceum Rotterdam en aan een rijksscholengemeenschap in Brielle. Van 1989 tot 2011 gaf hij (eveneens) les aan de volksuniversiteit van Westvoorne. Onder het pseudoniem O.G. Feitsma heeft Kikkert in de jaren zeventig en tachtig meegewerkt aan de totstandkoming van de schoolboekenreeks Kleio voor het middelbaar geschiedenisonderwijs.

Naast zijn leraarschap schreef hij diverse historische boeken, met name biografieën over de Oranjes en het Nederland van de 19e eeuw.

Hij schreef over de volgende Oranjes: Willem van Oranje (1983), Maurits (1985), Frederik Hendrik (1986), Willem I (1995), Willem III (1990), Wilhelmina (1987), Juliana (1999), Bernhard (1998), Beatrix (1998) en Willem-Alexander (1999).

Om die reden was hij als het koningshuis ter sprake kwam regelmatig gast in actualiteitenrubrieken en discussieprogramma's. Prins Bernhard betitelde hem in een postuum door de Volkskrant uitgegeven interview als 'nephistoricus', omdat hij volgens de prins allerlei onjuiste informatie over hem zou hebben verstrekt, een kwalificatie waar Kikkert in een uitzending van december 2004 van het televisieprogramma Barend & Van Dorp geen aanstoot aan nam.

Jan Gerard Kikkert was woonachtig in Oostvoorne.Hij was als reisleider actief in diverse Europese en Aziatische landen.

De achternaam 'Kikkert' kwam in 2007 in Nederland 1.568 keer voor.
In 1947 kwam de achternaam 'Kikkert' 941 keer voor. (Bron: Meertens Instituut, zie: www.cbgfamilienamen.nl)
Op www.online-begraafplaatsen.nl komt de naam 'Kikkert' 408 keer voor.
Op www.online-familieberichten.nl komt de naam 'Kikkert' 330 keer voor.