Bekende Dode Overleden: Mieke Dilling (13-05-2020)

Diversen 13-05-2020

Mieke Dilling

13-05-2020

moeder van premier Mark Rutte

Inmiddels heeft hij een verklaring doen uitgaan: ,,Op woensdag 13 mei overleed onze en mijn lieve moeder Mieke Rutte-Dilling op 96-jarige leeftijd. Naast het grote verdriet en alle dierbare herinneringen overheerst bij mijn familie en mij ook een gevoel van dankbaarheid dat wij haar zo lang bij ons mochten hebben. Wij hebben inmiddels in familiekring afscheid van haar genomen en hopen dit grote gemis de komende tijd in alle rust met elkaar te kunnen verwerken.’’

Corona
De moeder van de premier woonde al enige tijd in een verzorgingstehuis in Den Haag. Vorige maand werd bekend dat er in het tehuis corona was uitgebroken. Daaraan is Ruttes moeder in elk geval niet overleden, want vlak voor haar overlijden is ze daar nog op getest.

Rutte was al jaren mantelzorger voor zijn moeder, die al sinds eind jaren ’80 weduwe was. De laatste weken voor haar dood kon hij haar door de coronamaatregelen niet meer bezoeken.

De vader van Rutte was eerst getrouwd met haar zus. Tijdens de Tweede Wereldoorlog overleed zij in een Jappenkamp. Toen Ruttes vader na de oorlog terugkeerde naar Nederland, klikte het met de jongere zus van zijn vrouw. Hij had haar voor het laatst gezien toen ze nog een meisje was, zo vertelde Rutte ooit in een interview. Ondanks het leeftijdsverschil trouwden ze en kregen nog kinderen. Rutte is de jongste uit het gezin en heeft zes oudere (half) broers en zussen. Eind jaren tachtig verloor hij ook al een broer aan aids en later nog een zus.
bron: AD.nl

De achternaam 'Dilling' kwam in 2007 in Nederland 198 keer voor.
In 1947 kwam de achternaam 'Dilling' 174 keer voor. (Bron: Meertens Instituut, zie: www.cbgfamilienamen.nl)
Op www.online-begraafplaatsen.nl komt de naam 'Dilling' 104 keer voor.
Op www.online-familieberichten.nl komt de naam 'Dilling' 24 keer voor.